Kragujevac bi uskoro trebalo da dobije električni autobus ili je bar tako na seminaru o energetskoj tranziciji u saobraćaju i transportu najavio gradonačelnik Radomir Nikolić. On je dodao da bi u Kragujevcu trebalo da se izgrade i dve stanice za punjenje električnih autobusa, ali nije precizirao gde bi one trebalo da se nalaze.

Međutim, iz Gradskog veća i Gradske agencije za saobraćaja navode da su reči gradonačelnika verovatno loše prenete i da promena u gradskom prevozu neće biti do leta 2018. godine.

Glavni razlog tome je što grad Kragujevac ima potpisane ugovore sa tri autoprevoznika Arivom, Januševićem i Vulović transportom, koji obavljaju usluge gradskog prevoza i čiji ugovori ističu u junu 2018. godine.

Čudo se neće desiti

Po rečima Aleksandra Popovića, direktora saobraćaja u GAS-u to ne znači da ne mogu tokom narednih šest meseci da vrše određene promene na mreži ili u redosledu vožnje, ali da je logičnije da se sačeka završetak Studije saobraćaja koju za potrebe kragujevačkog gradskog prevoza vrši Saobraćajni fakultet iz Beograda.

Sa ovim se slaže i član Gradskog veća za komunalnu delatnost Vladimir Maksimović, koji je za portal Pressek izjavio da je sigurno da grad neće kupovati električni autobus, jer to po ugovoru rade prevoznici koji obavljaju tu delatnost, a da će se grad truditi da ih kod potpisivanja ugovora sledeće godine određenim uslovima tendera stimuliše da nabave i nekoliko ekoloških autobusa. Međutim, da bi prevoznici mogli da ispune taj uslov potrebno je, po rečima Maksimovića, sa njima sklopiti ugovor o javno privatnom partnerstvu, čime bi i ugovori bili potpisani na duži niz godina.

- Trenutni ugovori se potpisuju na tri godine, a autobusi su veoma skupi i ne možemo  očekivati od prevoznika da kupe nove, jer je teško očekivati da će se ta investicija njima isplatiti tokom tri godine trajanja ugovora. Međutim, kada uđemo u javno privatno partnerstvo ugovori se potpisuju na 10, 15 godina i onda možete zahtevati od prevoznika da na primer u roku od jedne godine od potpisivanja ugovora zameni čitav vozni park, ističe Maksimović.

Autobusi redovni i čisti

Aleksandar Popović odlučno odbija bilo kakve navode da je gradski prevoz u Kragujevcu neredovan i da autobusi nisu čisti, jer Gradska agencija za saobraćaj permanentno vrši kontrole prevoznika.

- Nenajavljeno posećujemo prevoznike i kontrolišemo čistoću, grejanje u autobusima, izlaznost na trasu. Najnovija provera koja je rađena od 23. oktobra do 5. novembra pokazala je da je oko 95 posto polazaka bilo izvršeno u okvirima očekivanog vremena na odgovarajućim stajalištima. Znači svega pet posto polazaka je kasnilo u odnosu na očekivano vreme i to isključivo u najprometnijem dobu dana oko 15 časova. Ukoliko nema nekih nepredviđenih situacija i iznenadnih havarija na vozilima zaista možemo da se pohvalimo tačnošću, objašnjava Aleksandar Popović.

Zbog toga je najverovatnije da će sve promene u gradskom prevozu sačekati letnje dane, a po rečima Aleksandra Popovića, Studija saobraćaja bi trebalo da nam da preporuke i rešenja kako da najbolje organizujemo gradski prevoz u Kragujevcu.

Rad na Studiji počeo je 15. maja, a po ugovoru izvođač radova Saobraćajni fakultet iz Beograda i agencija Public transport consult ima 210 dana za završetak posla, tako da kraj studije možemo da očekujemo 15. decembra. U okviru Studije vršeno je brojanje saobraćaja, ankete sa korisnicima, a po rečima našeg sagovornika iz GAS-a svi koji su čuli za Studiju očekuju čudo.

- Čudo se ipak neće desiti, jer iako će biti novina, ne može nešto mnogo da se promeni. Mrežna linija je bazno postavljenja 2002. godine, i sa određenim promenama koje su uslovile potrebe koje su se razvijale u zadnjih 15 godina traje do danas. Kostur mreže će ostati isti, ali će Saobraćajni fakultet dati procenu da li je potrebna preraspodela kapaciteta na mreži. Tu se misli na kapacitet vozila, pa će tamo gde ne bude potrebe da idu autobusi sa 160 mesta, ići oni sa 100. Gde ne bude bilo dovoljno kapaciteta, uvešćemo novi autobus. Na osnovu analize napravićemo i nov red vožnje, pa ako smo do sada na jednoj liniji u toku sat vremena imali četiri polazaka, možda uvedemo i peti ili smanjimo broj polazaka na tri. To će sve usloviti potrebe korisnika, ističe Popović.

Divlji taksisti nelojalna konkurencija

Govoreći o intervalima u kojima saobraćaju autobusi, ističe da uvek ima novih zahteva i da će se truditi da uvedu još polazaka, ali da prevoznike plaćaju po pređenom kilometru i budući da grad subvencioniše gradski prevoz moraju da se ponašaju kao dobar domaćin. Svaki pređeni kilometar, objašnjava Popović, se prevozniku plaća 150 dinara, a godišnje jedan autobus pređe oko 70.000 kilometara. Zbog toga, ističe, da ne smeju da imaju veliku ponuda, a da nemaju prihode.

Grad trenutno subvencioniše gradski prevoz sa 140 miliona dinara godišnje, ali, po Popovićevim rečima, moramo uzeti u obzir da u gradu imamo samo jednu kategoriju koja plaća ekonomsku cenu karte. To su zaposleni, čija mesečna karta košta 2.400 dinara, a pojedinačna karta 60 dinara. Pored toga, imamo nekoliko povlašćenih kategorija, kao što su penzioneri koji imaju preko 65 godina koji plaćaju samo izradu legitimacije, zatim penzioneri koji imaju manje od 65 godina, studenti, učenici, nezaposleni, osobe sa invaliditetom.

- Za svaku od ovih kategorija, grad doplaćuje iznos do ekonomske cene i to je subvencija od 140 miliona. Ceo sistem nas košta 620 miliona dinara, što znači da se skoro 400 miliona namiruje iz prihoda. Ovde treba dodati da u gradu imamo nelegalne taksiste koji nam prave nelojalnu konkurenciju, jer idu ispred autobusa i skupljaju putnike. To su čiste pojedinačne karte i moram da kažem da je broj pojedinačnih karata znatno u padu zbog taksista i oni nas dovode u situaciju da umesto da razmišljamo o uvođenju novih polazaka, moramo da razmišljamo o dodatnim racionalizacijama, komentariše naš sagovornik.

Ističe da iako se Gradska agencija za saobraćaj godinama borila protiv divljih taksista oni sada već imaju izgrađenu mrežu korisnika i taj problem po njemu mora da se reši sistemski jer pojedinačna borba više ne vredi.

Član Gradsko veća za komunalnu delatnost Vladan Maksimović se slaže da grad do sada nije bio u mogućnosti da reši problem divljih taksija, ali objašnjava da od svih službi koje treba da se bave ovim pitanjem pod ingerencijom grada je samo Komunalna policija.

- Sigurno je da grad mnogo gubi i da bi subvencije prema Gradskoj agenciji za saobraćaj bile manje kada bi se rešio problem nelegalnih taksista, ali svi gradovi imaju taj problem. Do rešenja ćemo doći kada uspostavimo adekvatnu komunikaciju i koordinaciju između svih gradskih i republičkih insitucija koje deluju po tom pitanju, zaključuje Maksimović.