Izložba „Demaskiranje”, autorke Andree Dramićanin biće otvorena u galeriji SKC-a Kragujevac, u utorak, 7. marta, u 20 časova. Izložbu će otvoriti Ksenija Marinković, istoričarka umetnosti. 

Maske srama, osmišljene tokom srednjg veka u Škotskoj,  korišćene su za mučenje i ponižavanje osoba osuđenih zbog nedoličnog ponašanja. Ove sprave, predstavljale su vid legitimnog ukidanja sposobnosti govora u cilju eliminacije zloupotrebe od strane osuđenog. Konstrukcija maske onemogućavala je da se otvaraju usta, guta pljuvačka, a gvozdena konstrukcija ostavljala je ozbiljne povrede i trajne ožiljke na licu i glavi kažnjenika. Pored brutalne funkcije ove su maske imale i precizno razrađenu formu i zavidan estetski kvalitet.  Ženske maske imale su naglašen jezik i uši,  kao simbol za ogovaranje i prisluškivanje.  Muške maske imale su izgled svinjske glave ili svinjski nos.

Izmeštanjem iz realnog upotrebnog konteksta ovaj bizarni predmet u radu Andree Dramićanin ostvaruje određenu simboličku dimenziju, kaže u katalogu izložbe Ksenija Marinković, istoričarka umetnosti.

Maske su prikazane na providnim folijama postupkom hemijskog srebrenja (kojim se pravi ogledalo) i postavljene tako da slobodno lebde u prostoru. Transparentnost i uvećanje dimenzija neki su od načina kojima umetnica skreće pažnju na značajne komponente torture - svedočenje okoline i odgovornost svih učesnika društva u tom procesu.  

- Umetnica nas postavlja u blago nelagodnu poziciju, tenizija se ostvaruje kroz integrisanost sablasnih prikaza sa prostorom kojim se kreću posetioci izložbe. Aveti savesti i straha monumentalni su i prisutni. Podsećaju da se mučenje  dešava uvek pred našim očima, da smo ga svesni i da u njemu učestvujemo samim tim što znamo da postoji. I čini da se zbog toga postidimo, kaže Ksenija Marinković, istoričarka umetnosti.

Andrea Dramićanin rođena je 1990. godine u Beogradu. Završila je Fakultet likovnih umetnosti u Beogradu (2009-2015), odsek vajarstvo. Poslednji semestar master studija završila je na École nationale supérieure des beaux-arts de Paris, kao stipendista Vlade Francuske (2014-2015). Živi i radi u Beogradu.

Publika će izložbu moći da pogleda do 31. marta.