Grad Kragujevac je bez raspisivanja konkursa za sufinansiranje medijskih sadržaja ove godine dodelio Radio-televiziji Kragujevac 27,5 miliona dinara, saopšteno je iz Gradske uprave portalu Cenzolovka.

Takođe, Grad je na osnovu sudskih presuda u korist onih koji su RTK tužili zbog 12 zaostalih plata, zaposlenima na ovoj televiziji isplatio 109,9 miliona dinara, koliko im je ostao dužan nekadašnji vlasnik Radoica Milosavljević.

Kako je 18 miliona postalo 155

Iako taj novac nije bio predviđen budžetom Grada za 2017. godinu, on se pojavio u novom predlogu rebalansa budžeta koji bi Skupština grada trebalo da usvoji u petak, 24. novembra.

Naime, budžetom Grada za ovu godinu medijima je bilo namenjeno „samo“ 18 miliona dinara, ali taj novac nikada nije podeljen na javnom konkursu. U novom predlogu rebalansa, u delu pod nazivom „Razvoj kulture i informisanja“, tih 18 miliona zamenila je suma od čak 155 miliona dinara.

Ta sredstva su namenjena za „ostvarivanje i unapređivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja” i podeljena su u tri celine. Za „usluge po ugovoru“ namenjeno je 18 miliona dinara, za „subvencije javnim nefinansijskim preduzećima“ 27,5, dok je za „isplatu novčanih kazni i penala po rešenju sudova“ namenjeno čak 109,9 miliona dinara.

Budući da Grad Kragujevac već treću godinu nije raspisao konkurs za sufinansiranje medijskih sadržaja, pitali smo Gradsku upravu za vanprivrednu delatnost, u čijoj se nadležnosti nalazi realizacija „Programa za razvoj kulture i informisanja“, koji su bili kriterijumi da se tako raspodeli novac u rebalansu budžeta.

Iz Gradske uprave smo dobili odgovor da je 18 miliona dinara, namenjenih za usluge po ugovoru, trebalo podeliti medijima na konkursu. Budući da konkurs nije raspisan, taj novac nije ni potrošen i još uvek nije jasno da li će on do kraja godine otići RTK-u ili biti potrošen na neke druge medije.

S druge strane, 27,5 miliona dinara uplaćeno je na račun Radio-televizije Kragujevac, i to kao subvencija za poslovanje ove televizije do kraja godine, budući da se ona od juna 2017. ponovo nalazi u vlasništvu Grada. Kragujevac je na taj način još jednom pokazao da novac iz budžeta isključivo daje ovoj televiziji.

Radio-televizija Kragujevac je 2015. godine dobila 74,5 miliona dinara: 44,5 koji su bili predviđeni budžetom, jer je tada ova televizija bila javno preduzeće, ali i 30 miliona dinara u oktobru kada je ova televizija već bila privatizovana.

Skupština grada je tada svoju odluku obrazložila činjenicom da je taj novac namenjen za pokrivanje dugova koji su nastali pre privatizacije. Tokom 2016. godine televizija nije dobijala novac, jer je tada bila u vlasništvu kruševačkog biznismena Radoice Milosavljevića, da bi 2017. godine Grad iz budžeta nastavio da novac daje samo za RTK.

Za sve to vreme, drugi mediji u gradu nisu dobili ni dinar, iako je novac za tu namenu svake godine bio predviđen budžetom – 2015. godine 60 miliona, 2016. godine 80 miliona i ove godine 20 miliona dinara.

Da li je to sve?

Iz Gradske uprave za vanprivrednu delatnost dobili smo potvrdu da je 109.873.000 isplaćeno na ime novčanih taksa i penala po rešenju sudova za sva izvršenja koja su stigla u toku godine na ime tužbi. Međutim, na pitanje da li je sav novac isplaćen radnicima RTK-a ili ima i drugih potraživanja, nadležni nisu mogli da nam odgovore, jer je „dokumentacija u Gradskoj upravi za finansije, a tek posle rebalansa, proknjiženje tih troškova će izvršiti Gradska uprava za vanprivrednu delatnost, kada će se znati pojedinačna struktura troškova”.

Ipak, odbornici opozicije sigurni su da je, ukoliko ne ceo, onda najveći deo iznosa od 109,9 miliona dinara isplaćen za namirenje zaostalih plata zaposlenima na Radio-televiziji Kragujevac.

- Kada se rebalans budžeta usvaja ovako kasno, on služi samo da se ispeglaju troškovi koji su bili nenamenski. To u ovom slučaju znači da je, iako je Grad uredbom Vlade dobio dozvolu da ponovo preuzme Radio-televiziju Kragujevac na šest meseci, vlast tada morala da napravi rebalans, da opredeli 109 miliona dinara za zaostale plate zaposlenih na ovoj televiziji i da ta sredstva kasnije isplati. Oni to nisu uradili, što znači da su prekršili odredbe budžeta, a time i zakon“, objašnjava Bojan Stojadinović, šef odborničke grupe Šumadijska regija – Pokret slobodnih građana.

On podseća da u vreme dok je Radio-televizija Kragujevac bila javno preduzeće, u periodu pre nego što je na vlast u gradu došla Srpska napredna stranka, subvencije ovoj medijskoj kući nikada nisu bile veće od 50 miliona dinara, iako je tada televizija imala više od sto zaposlenih. Sada, sa samo 24 zaposlena, koliko ih je bilo kada je Grad ponovo preuzeo televiziju, oni dobijaju više od polovine te sume, i to za samo šest meseci poslovanja.

Gradonačelnik se preračunao

Kada je Grad ponovo preuzeo RTK, preuzeo je i sva dugovanja koja je za sobom ostavio bivši vlasnik Radoica Milosavljević, uključujući i 12 zaostalih zarada koje su u tom trenutku dugovane zaposlenima, ali i onima koji su rešili da uz otpremninu napuste televiziju.

Iako je trpeo žestoke kritike opozicije da će građani Kragujevca platiti dugovanja koja je napravio bivši vlasnik televizije, gradonačelnik Radomir Nikolić je na sednici Skupštine, na kojoj se odlučivalo o sudbini RTK-a, istakao da Grad to mora da učini, jer su to od njega tražili Kragujevčani, koji su sakupili 10.000 potpisa za opstanak televizije.

- Dok Radio-televizija Kragujevac nije bila u našem vlasništvu, mi smo uštedeli 100 miliona dinara. Ukupna dugovanja RTK-a, koji preuzimamo, iznose 70 miliona. Ako izmirimo te dugove i ako televiziju potpuno iz budžeta finansiramo u narednih šest meseci do privatizacije, nećemo dostići tih 100 miliona. Grad će iz ovog posla izaći finansijski dobar, istakao je tada Nikolić.

Gradonačelnik se, međutim, preračunao, jer ga predlog rebalansa budžeta demantuje, budući da novac namenjen RTK-u za 50 odsto premašuje tih 100 miliona dinara koje on pominje.