Radnici fabrike automobila u Kragujevcu i ove i prošle godine više vremena su proveli kod kuće nego na radnom mjestu, a tražnja za njihovim proizvodom je sve manja, piše Al Jazeera.

Od najave proizvodnje čak dva dva nova modela do višemesečnog prinudnog odmora i neizvesnosti. Ovako bi se ukratko mogla opisati ova godina kada je reč o Fiatovoj fabrici automobila u Kragujevcu, koja je jedan od deset najvećih izvoznika u Srbiji.

Od kako je proglašena pandemija korona virusa, zaposleni u fabrici „Fiat Chrysler Automobiles” (FCA) u Srbiji, proveli su više radnih dana kod kuće nego na radnom mestu.

- Za ovih sedam meseci, imali smo nekih četrdesetak radnih dana, kaže za Al Jazeeru Zoran Stanić, predsednik sindikata „Nezavisnost” u ovaj fabrici.

Najpre je, zbog kašnjenja isporuke komponenti iz, epidemijom već zahvaćene Kine, privremeno obustavljena proizvodnja u februaru, da bi sa ulaskom virusa u Srbiju, polovinom marta menadžment zatvorio fabriku do jula.

I pored ovogodišnje pandemije, u odnosu na prošlu godinu, za zaposlene nema velike promene, budući da je slična situacija bila i 2019., kada su, prema Stanićevim rečima, na poslu proveli manje od 100 dana. Naime, automobil Fiat 500 L, koji se proizvodi u Kragujevcu do 2012. godine, već se svrstava u starije modele, što utiče i na njegovu tražnju, pa je fabrika projektovana da pravi i do 200.000 automobila godišnje, postepeno smanjivala proizvodnju. Tako je prošle godine sa traka izašlo tek negde oko 35.000.

Smanjena tražnja za jedinim modelom koji se proizvodi u Kragujevcu, svakako je uticala i na finansijske rezultate kompanije u prošloj godini, koji su osetno slabiji nego 2018.. U finansijskom izveštaju FCA Srbija za 2019. godinu, objavljenom na sajtu Agencije za privredne registre, navodi se da je neto dobitak kompanije bio 159 miliona dinara (oko 1,4 miliona evra), što je desetostruko manje nego godinu dana ranije (milijardu i po dinara).

U izveštaju se navodi i da je po osnovu državnih davanja, kompanija u 2019. godini imala prihode od gotovo dve i po milijarde dinara (oko 21 milion evra), što je i više nego dovoljno da, recimo, pokrije godišnji trošak za plate svih zaposlenih. Drugačije rečeno, to znači da bi bez državnih davanja, FCA Srbija bila u gubitku više od 19 miliona evra prošle godine.

Ova godina je, međutim, trebalo da se razlikuje od prethodne dve, jer se očekivalo da menadžment kompanije konačno saopšti da li će i kada u Kragujevcu početi proizvodnja novog modela. Koliko u januaru, mediji u Srbiji prenosili su nezvanična saznanja italijanskih kolega da bi model 500L trebalo da bude zamenjen nešto većim automobilom pod nazivom “giardiniera”, a pominjala se i mogućnost proizvodnje manjeg SUV automobila. Zvanična potvrda ovih informacija, međutim, nikada nije stigla. 

Ceo tekst možete pročitati na ovom LINK-u.